måndag 12 juli 2010

det är väl jag som inte förstår..

Jag antar att det är jag som inte fattar.
Men det händer så ofta.
Att jag reagerar.
Dessa mammor. För det är alltid mammor.
Dom kommer in med barnen på jobbet.
Talar om med viktiga bokstäver att flickan
behöver skor. Men INTE rosa.
Könsneutrala TACK!
Inga problem. Flickan får sina svarta eller blå
sandaler. Kakifärgade går åxå bra.
Mamman blir nöjd, men kan inte låta bli att
kommentera hur less hon är att allt till flickor
är rosa. ( Vilket väldigt mycket är)
Nu kommer vi till det konstiga.
Syskonet behöver åxå skor.
Det är en gosse.
Snabbt rycker hon själv ner från hyllorna.
Svarta med flammor. Svarta med spindelmannen.
Blå med silver kanske.
Dom provas. Passar. Köps. Alla nöjda.
Könsneurtalt?

Ja det är väl jag som inte förstår..

5 kommentarer:

Lena sa...

Inte jag heller !!!

Comvidare sa...

Ah, klockren iakttagelse.

Anonym sa...

Mina barn får köpa den färg dem vill ha, det tycker jag blir neutralt och bra och framför allt är dem nöjda :O)

Anonym sa...

haha... bra analys - mittiprick!!

Anonym sa...

normen säger att det är manliga färger som är rätt så genom att välja bort rosa så säger vi indirekt att det är fel att vara flicka..suck, fram för mer rosa.

Gudis