onsdag 30 december 2009

kylans gräns är nådd..

Nu är det kallt.
På riktigt.
Hur jag vet det? Jo det ska jag tala om.

Igår när termometern visade -28, sa katten upp
sig som utekatt.
Och blev innekatt. Tydligen.
Jag hör nämligen, från soffan, hur han krafsar oroväckande
på köksgolvet.
Jag springer upp och hittar katten helt ogenerat
kissa på kökets golv. HELT ogenerat.

När jag mitt i springet skriker åt honom så höjer han en tass
till mig och hyyysscchar mig!
Liksom säger mentalt med halvslutna ögon
..om du bara kan.... vänta ..liiiite..
Synnerligen njutningsfullt kissar han klart.
Sen rättar han till sig. Tittar på mig och liksom mentalt
tillägger. -Oh, det var skönt. Vad har du på hjärtat då?

Jag kastar ut katten. Mannen bar upp kattlådan igen.
Den får åka ner i källaren igen till våren.
Katten är nöjd. Jag är förvånad.
Hyschad av en katt..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, helt underbart! Smart katt!

Comvidare sa...

Din (systers) katt förtjänar en helt egen blogg. Han är sååå rolig.

Vardagslyx... sa...

MP: Mycket smart katt...
C: Nu tror du att detta är blekfisen som var rädd för bödeln... det är det inte. Han har åkt till katthimlen. Men Maximus gör allt han kan för att ställa upp och underhålla oss!