onsdag 20 februari 2008

Välja själv..

Jag väljer själv.
Vill jag ha det?
Till vilket pris?
Jag öppnar min inre plånbok och tittar. Har handlat så mycket genom livet. Priset har varit högt. Känns som det som finns kvar är lite småväxel på botten bara. Räcker det? Tänk om priset är högre? Om det jag vill betala inte räcker till?

Men jag vill...
Jag räcker fram min insats.
Sväljer hårt. Handflatorna är svettiga runt pengarna.

Men.. jag tänker lite till. Har jag satt en en prislapp? Kanske ska jag inte betala något denna gång. Utan låta någon fylla på den plånbok jag har. Låta blanka fina mynt landa på den nästan tomma botten. Prasslande sedlar fylla ett tomrum.
Sen, när det är fyllt till bristningsgränsen, då kan jag börja satsa igen.

Jag drar tillbaka handen. Lägger ner mina pengar.
Nervöst väntar jag.
Tänk om inget bud läggs. Om ingen vill betala det jag tycker jag är värd.

Det blir ingen rea.
Jag kan spara.
Jag kan välja själv.

Inga kommentarer: