tisdag 8 september 2009

ikeas kärnfamilj..

Låg och läste ikeas reklam innan jag skulle somna.
Den stora rubriken fick mig direkt.
FUERTEVENTURA-med all inclusive!
Jädrar så skönt, tänkte jag.
Nedan gick att läsa olika tabeller med priser, utifrån
resedatum och storlek på familj.
Normalt brukar det stå. 2 vuxna, 2 barn...osv...
Men IKEA hade pedagogiskt ritat upp figurer i olika
könsrelaterade kläder (läs kjol resp byxor) och
storlek (läs vuxen resp barn).

Första kolumnen var 2 vuxna. En i kjol och en i byxor.
Andra kolumnen var dom 2 vuxna och 1 liten. En i byxor.
Tredje kolumnen var dom 2 vuxna och 2 små.
En i kjol. En i byxor. (tydligen viktigt)
För mig som lever i en familj med 4 barn så önskar jag att
nästa kolumn var en med 2 vuxna (med valfria kläder)
och fler barn.
Där gick jag bet.
Fjärde kolumnen var dom 2 vuxna, den lille med byxor
OCH en till vuxen man (eller kvinna med byxor)
Den femte och sista kolumnen var dom 2 vuxna,
dom 2 barnen av olika kön, OCH den extra mannen.

Jag är kanske trög. Men är det inte mer vanligt med
fler barn än att ta med en extra man på semestern?
Eller kvinna i byxor (tydligen viktigt).

Eller är det kanske nytt i IKEAS sortiment?
En man i brun kartong? Monteras enkelt.
Snarkar ej. Lämnar ingen smutstvätt.
Kan lätt vikas ihop och förvaras under sängen.
Bokhyllan Billy. Mannen Stig. Enkelt koncept.

Nåja. Jag drömmer mig bort till ett annat hotell.
Ett som tar mer än 5 personer i sitt största familjerum..

3 kommentarer:

Fortfarande lycklig sa...

Ja herregud vad arg jag kan bli på sånt där. Den stereotypa familjen som inte ens jag passar in i med tre barn med två olika pappor. Jag fattar inte poängen med att illustrera med olika kön öht.

Men det var en kul utvikning från din sida om kartongmannen som man tar fram när man behöver honom. "Folds easily under the bed" liksom :D

e sa...

den dan det finns en sådan i IKEAS sortiment så är jag först på kö...eller kanske vore nåt för Å... då får man ju dessutom p-rabatt ;)

Vardagslyx... sa...

Ja jag tyckte hela historien var så festlig.
En extra liten man... fruns älskare?
Eller mannens?
e: jag tycker absolut du ska ta upp denna idé med ledningen!
Befordrad!?