måndag 26 januari 2009

täcke ska täcka..

Morr.....aarrgghgggg...piss...shittttt...mmmvviviisi!!!!!!

Jag försöker få ett påslakan att passa till mitt och Ms täcke.
Vi har ett sånt där stort dubbeltäcke.
De två sista gångerna som jag köpt påslakan så har det varit en
massa tyg ÖVER. Har vårt täcke krympt?
Idag så köpte vi ett nytt. Less på "tommakanten" som
ingen vill sova under.(Jag vägrar och M offrar sig)
Sagt och gjort kom jag idag hem med ett sprojlans härligt
duntäcke i storlek 200*220.
I butiken frågade jag om detta skulle passa fler påslakan
än de som köptes hos dom. Det kunde hon inte svara på.

Väl hemma så skulle det prövas.
Det prasslande täcket togs ur påsen. Det nyss köpta
för stora påslakanen plockades fram.
Va fa.... hur fel som helst. Inte en siffra rätt.
Efter ett par timmars mätande, jämförande, tittandes i kataloger,
hållandes och svärande ser doktorerandet ut som följer.

Jysk säljer täcken i storlek 200*220.
Deras nya storlek tydligen. Fram tills förra veckan var det 200*210.
Påslakan har dom i fillioner storlekar.
Ikea säljer täcken i storlek 240*220.
Med påslakan i enbart samma storlek, vilket tydligen inte
ska ses som självklart.
Åhléns sålde bara påslakan. I snygga designer och
kanon kvalitéer, dock utan angiven storlek.
Vilket känns som nödvändigt. Kanske kan passa Ikeas?

Det nya täcket är nerpackat och ska returneras.
Det gamla snurrar nu i torktumlaren efter en
ansiktslyftning. Så fort det är torrt ska jag lura med
mig sällskap ner under det... kan tänkas att det tumlas lite till då...

3 kommentarer:

Anonym sa...

...220x220... skall genast påpeka att detta saknas på förpackningen:)

Anonym sa...

Det är en djungel!

Numera tittar jag nog innan jag köper nya påslakan.

Anonym sa...

Ehm..så ni har alltså ett stycke lagom täcke och ett antal för stora lakan?
Ändra dom? Sy av en remsa? Lakanen alltså?
(vi har både täcke och lakan från hemtex tror jag, passar oftast :) )